
Elke groep kinderen is uniek, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze zijn continu in ontwikkeling.
Na de zomervakantie komen kinderen weer terug naar school, de bso of de kinderopvang. Je kind moet weer even wennen aan de nieuwe groep. Daarom besteden we daar aandacht aan.
Hoe doen wij dat?
Voor kinderen is een veilige en fijne groepssfeer essentieel. Pedagogisch medewerkers zorgen voor duidelijkheid, rituelen, en het goede voorbeeld. Zo voelt ieder kind zich gezien, gehoord en welkom.
Een groep doorloopt meestal vijf fases:
- Aftasten en verkennen – elkaar leren kennen en ontdekken.
- Uittesten en plek veroveren – rollen en regels aftasten.
- Normen en rollen bepalen – afspraken en gewoontes krijgen vorm.
- Met elkaar en voor elkaar – samenwerken, helpen, samen plezier maken.
- Afscheid nemen – afsluiten en klaar voor een nieuwe start.
De eerste groepsfase is heel belangrijk. Hoe deze fase verloopt, heeft grote invloed op de groepsprocessen in de fasen hierna. Doorloopt de groep deze fase niet goed, dan kan het gebeuren dat sommige kinderen geen plekje in de groep kunnen verwerven, of dat ze aandacht gaan zoeken op een negatieve manier.
Bij de start van het nieuwe school jaar is het daarom belangrijk om goed aandacht voor alle kinderen te hebben. Wij doen dat bijvoorbeeld door:
- Aan het begin van de dag is er een ritueel voor het begroeten en het benoemen van de aanwezige kinderen.
- We doen spellen waarbij samenwerking gevraagd wordt. Samen plezier maken en lachen geeft kansen om elkaar (opnieuw) te leren kennen.
- We zijn duidelijk over de rollen, regels en grenzen, en bewaken die consequent.
- We geven complimenten op positief sociaal gedrag.
- Ook bij het naar huis gaan wordt gedag gezegd, zodat iedereen (kinderen en pedagogisch medewerkers) weet dat er een kind naar huis gaat.
Spelenderwijs groepen
Ook de spelenderwijs groepen starten weer na de zomervakantie en wordt er aandacht besteed aan het wennen aan de groep.
- We beginnen het schooljaar met een thema ‘welkom’.
- Kinderen mogen zelf afscheid nemen van papa of mama. De pedagogisch medewerker zijn er als dat nodig is. Dit geeft het kind zekerheid en bevestiging.
- Er is duidelijkheid over wat er gaat gebeuren en als iets afgerond is.
- Iedere dag starten we met een gezamenlijke activiteit, zoals bijvoorbeeld de kring, en hierbij benoemen en begroeten we alle kinderen een voor een.
- We bespreken we wat er gaat gebeuren die dag. Hierbij gebruiken we de dagritmekaarten.
- En natuurlijk geven we complimenten over de inzet van de kinderen.
Ook de andere fasen krijgen aandacht in de loop van het jaar.
Tip voor thuis
Praat met je kind over de groep, wie hun vriendjes zijn en wat ze samen doen. Zo help je hem of haar om verbonden te voelen met de groep!